CHILIRACE
"Chilirace" is a competition of individual planting chilli at home as their own creativity. It is organized to foster their interest in agriculture as well as a hobby to fillspare time and also benefit the idle space at home.........
Please click on members page to see details. To update your page please email to creative.agro.networks@gmail.com. Please click on PAGEVIEWS to see your page stat.

Recent update

PIC OF THE WEEK

Wednesday, August 3, 2011

Bart's Project


PAGE COVER

*******************************************************************


STAGE 1
(23 June 2011)


1.) Cili besar yang aku beli kat Tesco Seri Alam.


2.) Cili yang sudah di postmortem dan dikeluarkan bijinya untuk dijadikan benih semaian.


3.) Yang nih aku ikut petua otai-otai cili. Biji cili tadi aku rendam dalam air garam. Aku plan nak semai hari sabtu nih....

*****************************************************************
STAGE 2
(26 June 2011)




4.) Biji benih cili besar yang siap direndam air garam dan dikeringkan di semai terus kedalam polybag yang mengandungi tanah campuran jenis bakar,sekam dan tanah biasa.


5.) Polybag yang telah disemai dengan benih cili besar dan menunggu masa untuk bertunas..

******************************************************************************


Experiment 1: Benih cili Tesco yang di semai di tanah kat courtyard rumah 3 minggu lepas dah mencapai ketinggian 2 inci.



Pandangan sisi,


Experiment 2: Benih cili Hybrid yang disemai kat dalam tray 2 minggu lepas sudah mula menampakkan perkembangan....


Experiment 2: Tunas hasil dari benih cili hybrid mengeluarkan 2 helai daun hari ini sedang dalam proses bertukar menjadi pokok cili.


Experiment 2: Lagi tunas dari benih cili hybrid sedang dalam proses mengeluarkan daun. :-)


****************************************************************************


6) Anak pokok cili yang di semai dalam polybag menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan. Kelihatan cukup sihat dengan daunnya yang agak lebar. Usia pokok 16 hari dari tarikh semaian.


7) Anak pokok cili yang berusia 21 hari. Berkembang kepada 4 helai daun dan sedang dalam proses mengeluarkan daun ke 5 dah ke 6.


8) 03 Aug 2011 - Abis pokok cili favourite aku kena sahur dengan Siput Babi ... Dah 9 daun tuh..Dugaan di bulan puasa... Sabar!

25 comments:

  1. bart, cili aku dah guna buat ketam masak cili semalam, so aku menang race ni la?

    bukti : http://2.bp.blogspot.com/_fB8uMk_yJik/SxXO5GkGI7I/AAAAAAAAAD8/CCoLV1rlC_Q/s400/ketam.jpg

    ReplyDelete
  2. Pertandingan memasak cili blom anjur lagi bro ...ni baru pertandingan tanam cili....

    ReplyDelete
  3. pertandingan ni kira unik skit...menang dapat pujian...kalah pun dapat hadiah..tapi kena kutuk...hehe

    ReplyDelete
  4. cmne nak pilih pemenang? ade yg start lambart ni?

    ReplyDelete
  5. bart paling kedekot sekali...10 je...orang2 lain kat 50 weiii...hahaha

    ReplyDelete
  6. Perghhh!! baik punye kene ... hehe .. aku bukan tanak tambah...tapi rumah aku tak cukup tanah..nanti kang aku semai banyak2 penuh dalam bilik air bilik tdo kat dapur smua dengan pokok cili...lagi satu aku takut anak aku gi makan cili tuh kalau sampai dalam bilik tdo dia pon ada pokok cili...nanti la aku cari tanah wakaf tepi masjid ke..kalau dapat hasil aku sedekah kat tabung masjid...

    ReplyDelete
  7. sudah lah bart...ko sesuai uruskan pasal marketing je... bab bab tanam ni serah je pada yg pakar...

    ReplyDelete
  8. bart, awal2 lagi ko dah wat cili jeruk, pecite, haha

    ReplyDelete
  9. pasni cili ko boleh jual kat TESCO balik ke bart??? hahaha

    ReplyDelete
  10. mestila boleh, TESCO kan anak syarikat kite

    ReplyDelete
  11. Kalau tak jadi gak cili tu kali nih aku ingat ingat macam nak tanam Buah Kote Mamak plak lah...

    ReplyDelete
  12. ko ni bart x reti sabar, sume nak cpt, jgn jd cm heli, dan2 terus beli series terakhir, pastu hancoq leboq, ni baru seminggu dh nk wat benih sdr lak

    ReplyDelete
  13. camna nak sabar dah 3 minggu lebih semai asyik ada problem je...

    ReplyDelete
  14. Testing recent comment

    ReplyDelete
  15. kalau suka lawat la page aku selalu... alah takat 20-30 click sehari tu kira sedekah untuk kawan2 lah...apala ke hal bro...

    ReplyDelete
  16. KO ISI DALAM TONG SAMPAH KE.....

    ReplyDelete
  17. cam anak taugh je bos

    ReplyDelete
  18. huish...jgn buat malu...tu cili baka baik nye tuh...benih campak...

    ReplyDelete
  19. wahhh,nak join bole

    ReplyDelete
  20. mcm biase dtg interview ngan aku, isnin depan set, minggu ni interviewer cuti

    ReplyDelete
  21. apelagi bart, berbuka siput babi sedut masak lemak cili padi la, puas telan tu

    ReplyDelete
  22. salam tuan, hasil cili dari benih yang dibuat sendiri daru=i buah jenis hybrid akan mengasilkan kembali ciri2 pokok ibu yang dikawinkan akan tumbuh 2 atau lebih jenis pokok cili dan buah berbeza..yang baiknya kita akan kenal pokok apa yang mereka gabungkan dan kita tanam kawin semula serentak dan hasil buahnya buat benih dan akan dapat ciri hybrid semula, jimat takyah beli benih

    ReplyDelete