CHILIRACE
"Chilirace" is a competition of individual planting chilli at home as their own creativity. It is organized to foster their interest in agriculture as well as a hobby to fillspare time and also benefit the idle space at home.........
Please click on members page to see details. To update your page please email to creative.agro.networks@gmail.com. Please click on PAGEVIEWS to see your page stat.

Recent update

PIC OF THE WEEK

Friday, July 15, 2011

Shahril's Project

13) PKU, pokok kurang upaya.. jenis2 mcm ni perlu dicantas sebelum berjangkit kat pokok lain....


12) 15 July 2011, Pokok cili membesar dengan sangat baik... dah ada 6 daun.... ready untuk ditransfer ke polybag kot...

11) cili purple, dah seminggu semai.... awal July 2011

10) Dengan masa yang limited, sempat jugak aku curi masa buat mende ni... piping system 50%siap....


9) 6 July 2011, aku semai 7 pot cili merah....

8) 29 Jun 2011- ni anak pokok yg berusia 12hari... ada 2 daun, batang masih lembut dan sensitif... perlukan cahaya matahari tapi tak boleh direct... siraman minimum sehari sekali dan dengan keadaan tanah yang sentiasa lembab.

7) 27 Jun 2011:- Sesudah sepuluh hari menyemai, ini lah hasil nya.... cantek tak?? Nak Berkongsi sedikit ni, aku semai dalam 54 pot, setakat hari ini 36 pot je yg ok... yg lain tu.. ada yg tumpah dek dilanggar kucing, yg dah hidup separuh jalan pun ada... just nak share, masa menyemai ni,semailah ditempat yg teduh.. tapi jaga2 sebab bila dia start tumbuh, mula lah nak kejar matahari... kalau salah letak,boleh bengkok batang kawan tu, kalau dah bengkok, tumbang lah dia sebab daun yg berat... so pandai2 lah adjust yer kawan2...


6) 23 Jun 2011:- Wahh!! dalam masa 6 hari je, dah bercambah anak pokok cili aku.. huhu...

5) Sistem Fertigasi:- aku siap melawat ladang cili... menarik jugak....

4) Spray diguna bagi memastikan kandungan air yang mencukupi untuk pencambahan anak pokok cili padi.

3) 17 Jun 2011:- 54 pot biji benih cili padi yang sedang disemai secara serentak.

2) Benih cili padi berjenama "Best" dipilih untuk disemai.

1) 17 Jun 2011:- Tanah organic yang diisi dalam pot sedia untuk penyemaian cili padi.

27 comments:

  1. mantop, agak2 bape lame baru nak nampak anak pokok
    ni?

    ReplyDelete
  2. boleh aku pinjam spray ko x? harga nye bape??

    ReplyDelete
  3. skema gile ayat aku nih.. shit.. nak tukar ayat lah... pokok aku dah bercambah... arini aku nak upload gambar latest . aku rasa pokok aku paling terbaik antara kita sume.. ahahahaha...

    ReplyDelete
  4. pergh...riak...
    bart..cari hadis untuk budak riak nih...

    ReplyDelete
  5. meh sini imam muda jalan bacang nak tazkirah :

    "Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil).
    Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu?
    Baginda menjawab: Riak."
    (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi)

    ReplyDelete
  6. Aku jeles gile tengok benih cili ko dah bertunas...aku nya tanam hari dah tarikh yang sama tapi tak timbul lagi...hari hari aku tengok semut je dok patrol tapak semaian aku...

    ReplyDelete
  7. arhhh... taubat taubat.. siut ko..

    ReplyDelete
  8. Background anak benih yg mencurigakan...mula2 background kerusi tetiba dah ada taman pulak. mungkinkan benih tak berlesen....Bart dapat hantar agen CANtas utk menyiasat.

    ReplyDelete
  9. saril ada khabar angin mengatakan ko ada "BELA".

    ReplyDelete
  10. Siut... pokok cili aku berhijrah lah... dari kg melayu ke kongkong pulak.. tu yg background jadi lain.. takpe2.. aku paham orang jeles2 ni.. ahahaha... Dah tengok info cafe ke belom... sesape nak beli alatan fertigasi etc boleh lah post kat aku... aku nak jadi supplier tak berlesen nih... adiosss...

    ReplyDelete
  11. Aku akan buat lawatan mengejut.aware ok.

    ReplyDelete
  12. oret.. aku tunggu nih..

    ReplyDelete
  13. waaa!~ tggu kemunculan cikTangansejuk nk mnanam jugak!~ wuhuuuu!~

    ReplyDelete
  14. kalau tangan sejuk... nanti cili tu tak pedas... ni petua2 org kampung Haadi: kalau nak tanam cili, tanamlah ketika sedang marah.. pasti cili tu pedas..

    ReplyDelete
  15. perghhh!~ ok.. jangan komen sgt kt sneh.. nnti rating naek

    ReplyDelete
  16. hahahah.. meh meh sila komen disini... aku ada jual alatan fertigasi... nak beli boleh place order kat ruangan komen ni or email..

    ReplyDelete
  17. jgn lupa racun skali. terutamanya sewaktu cili masih kecil..kok tiada ulat bila udah besar

    ReplyDelete
  18. caya lah rill...
    buat sampai jadi...
    aku ingat bisness..apr tu, sperulina....hahaha

    ReplyDelete
  19. sampai hati nko pul... kisah yg lama usah dikenang.. yg ni bukan untuk business lagi.. just suka2 jer... hobby baru... wakakak..

    ReplyDelete
  20. dah seminggu gambo spray ngan tanah je...

    ReplyDelete
  21. hehehehhe..sabolah.. pokok baru nak idup... 3minggu lagi baru pindah... setup ladang dulu.. hikhikhik..

    ReplyDelete
  22. 18x60 lebih kurang mcm tulah saiz ladang yg aku tgh usahakan... hmm mcm saiz lot perumahan jer kan...????

    ReplyDelete
  23. Bosan aaa post nih...tak update dah berminggu ....

    ReplyDelete
  24. eeeeeeeee.....geram nye saye...pokok awak cantik leerrrr....

    ReplyDelete
  25. bart...tolong bagi shahril pic of the week untuk minggu depan...gambar no 13 tu...kesian sharil...gambo byk tapi xde sape yg appreciate..hahaha

    ReplyDelete